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La tesi del giorno

Lavarsi le mani salva la vita

Lavarsi le mani salva la vitaAnche quest'anno l'Unicef ha indetto la Giornata internazionale per la pulizia delle mani, un'importante iniziativa che mira a salvare centinaia di migliaia di bambini che muoiono ogni giorno a causa di malattie diarroiche. I dati relativi alla mortalità infantile nei paesi sottosviluppati sono allarmanti: circa 1.800 bambini in tutto il mondo perdono la vita ogni giorno a causa della mancanza di acqua potabile e servizi igienici di base. Lavarsi le mani è il primo passo per combattere questa piaga sociale ma tale abitudine è spesso poco praticata, specialmente nei paesi sottosviluppati come il Ruanda, dove solo il 2% della popolazione utilizza il sapone. La campagna lanciata sui social media dall'Unicef e la Global Public-Private Partnership dal nome # iwashmyhands costituisce il punto di partenza per combattere il problema.

Ma in che modo è possibile sensibilizzare le masse all'utilizzo di questa pratica? Il dott. Getnet Eshetu, nella sua tesi "The Complimentary Effects of Integrative Behavioral Prediction and Media Priming for Message Delivery in Changing Hand Washing Behavior of Primary School Children In Chandba : A study in North Gondar Zone evidenzia l'importanza della comunicazione e delle strategie da mettere in atto per generare una svolta nel comportamento quotidiano della popolazione locale in merito all'igiene personale, a partire dal Media Priming Method:

"To influence health behaviors, messages (from interpersonal to mediated) need to be relevant and compelling, with-related decisions and adopting health-preserving behaviors (Sparks, 2010). As Manfredo (1992) mentioned a successful persuasive communication designed to change a certain behavior must contain argument that will bring about a change in the antecedent intention. He added TPB goes beyond the question of intended action, taking into account the possibility that the behavior of interest may not be completely under volitional control. So they suggested that to be successful, the message may have to provide information that will enable the receiver to gain volitional control and overcome potential obstacles to performance of the behavior. Which means the persuasive communication designed to influence intentions (and thus also behavior) can be directed at one or more of the intention’s three determinants: attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control. Manfredo added to do this the message is then conducted such that it will ether in their strength or their evaluations, or introduce new beliefs into the belief system."

La scuola rappresenta il punto di partenza per educare le generationi del futuro alla cura della propria igiene personale: "According to WSP (2007) in titled Field Not: Can hygiene be cool and fun: insight from school children in Senegal, schools are places of information sharing and character building, they are also place of socialization where children interact with peers to practice the social skills that will be useful for the rest of their lives. Schools represent a vital part of children’s social lives.The research document added that although educating children about hygiene is important, it is not sufficient for behavior change. We need to add a component focused on children’s motivations to the awareness foundation that education already provides, and to support this we need to create school environments conducive to hygienically safe behavior. Lopez-Quintero et al., (2009) added that school age children are receptive to learning and thus are more inclined than are adults to change their behaviors and adopt new, more-healthful habits and can therefore act as agents of health change in the context of their social environments.Because of this facts according to John et al., (2007) a number of organizations promote the concept of teaching students about water, sanitation, and hygiene to reduce the risk of disease, enable students to develop good hygienic habits early in life, and give them tools to motivate their parents to improve their hygienic habit. They say few evaluations of school hygiene programs in developing world have been published."

La ricerca sottolinea come la corretta comunicazione e l'installazione di distributori liberi di sapone per lavarsi le mani consentirebbe di raggiungere risultati soddisfacenti e immediati per la riduzione del tasso di mortalità attraverso l'investimento di una modesta somma di denaro. A questo proposito l'autore propone una serie di accorgimenti e strategie per debellare i germi e i batteri più pericolosi grazie al coinvolgimento delle istituzioni sia livello locale che globale per modificare il comportamento igienico dei bambini e, in seguito, degli adulti.

Fonte dell'immagine: http://www.mondobenessereblog.com

Visita la tesi:

The Complimentary Effects of Integrative Behavioral Prediction and Media Priming for Message Delivery in Changing Hand Washing Behavior of Primary School Children In Chandba : A study in North Gondar Zone
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